Abstract:
الملخص: هدفت الدراسة للتعرف إلى الفروق في تقدير الذات تبعاً لجنس الطلبة، والكشف عن مدى اختلاف تقدير الذات للأبناء تبعاً لاختلاف أساليب التنشئة الأسرية كما يدركها الأبناء. والتحقق من الفروق في تقدير الذات تبعاً لموضع الضبط "داخلي - خارجي". والكشف عن تأثير التفاعل بين أساليب التنشئة الأسرية وموضع الضبط على تقدير الذات لدى عينة مكونة من (388) من طلبة الصف الحادي عشر من الجنسين في محافظة غزة، واستخدمت الدراسة مقياس المعاملة الوالدية (أبو ناهية وموسى، 1987)، ومقياس موضع الضبط (أبو ناهية وموسى، 1987)، ومقياس تقدير الذات للمراهقين (محمد، 1991)، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات الذكور والإناث من أفراد العينة من طلبة الصف الحادي عشر في تقدير الذات. وأن مستوى تقدير الذات يختلف بين مرتفعي ومنخفضي أساليب التمركز حول الطفل، وعدم الاتساق، وانسحاب العلاقة (الأب والأم) لصالح مرتفعي التمركز حول الطفل، ومنخفضي عدم الاتساق ومنخفضي انسحاب العلاقة من الطلبة. ولم تظهر الدراسة فروقاً في تقدير الذات بين مرتفعي ومنخفضي بعدي التطفل والضبط من خلال الشعور بالذنب (الأب والأم). وكشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً في تقدير الذات بين متوسطي درجات ذوي الضبط الداخلي وذوي الضبط الخارجي، وذلك لصالح ذوي الضبط الداخلي من أفراد العينة. في حين لم تجد النتاج تأثيراً دالاً إحصائياً للتفاعل بين أساليب التنشئة الأسرية الخمسة (الأب والأم) وموضع الضبط على تقدير الذات لدى طلبة الصف الحادي عشر من أفراد العينة.Abstract: This study aimed at identifying differences in self esteem according to sex, levels of father and mother parental socialization, and according to levels of locus of control. In addition to investigate the impact of interaction between parental socialization and locus of control on self esteem.The sample was consist of (388) male and female student of eleventh grades of the schools from the Gaza government. The researchers were demonstrated parental socialization scale (Abu Nahia and Mousa, 1987), locus of control scale (Abu Nahia and Musa, 1987), and self esteem scale (Mohammed, 1991).The study found that there is no statistically significant difference between males and females in self esteem. There were statistically significant differences in the level of self esteem among the students due to the levels of father and mother child centeredness, inconsistent discipline, and withdrawal of relations, in favor of students who gained high level of child centeredness, and who gained low levels of inconsistent discipline and withdrawal of relations. While there were no differences in the level of self esteem among the students due to the levels of father and mother intrusiveness and control through guilt. There is statistically significant differences in the level of self esteem among the students due to the internal locus of control, in favor who have internal locus of control. There were no statistically significant impact of the interaction between the five styles of father and mother parental socialization and locus of control on the level of self esteem among the students.